Hoe een directiebureau inrichten?

Vorm van het werkblad, opbergmeubelen, voorziene ruimte, gewenst design,... Een directiebureau moet niet enkel functioneel zijn, maar ook charisma uitstralen en de geest van de onderneming weerspiegelen. Hier vindt u enkele adviezen om deze ruimte tegelijk praktisch en uniek te maken. Hoe een directiebureau inrichten?

Het doel van een directiebureau

Een goed imago
Het directiebureau is dikwijls, om niet te zeggen "altijd", een individueel bureau. Maar in tegenstelling tot een klassiek, individueel bureau, moet deze ruimte ook overeenstemmen met het imago van uw onderneming.

En een grote vertrouwelijkheid
Onderhandelingen met commerciële partners, human ressources, "top secret"-projecten, beheer van conflicten,... Om al deze redenen moet het directiebureau rust en concentratie garanderen, en een volledige vertrouwelijkheid van de gesprekken verzekeren.

Welke meubels kiezen voor een directiebureau?

Ook al kiest u voor uw directiebureau voor een design look, u mag niet vergeten wat de fundamenten zijn om goed werk te kunnen leveren: comfort en functionaliteit!
Wat de werkpost betreft kan de directeur kiezen voor een originelere werkbladvorm, maar dit enkel als dit de ruimte niet overbelast. Let ook op bij de keuze van het materiaal: voor een meer prestigieuze uitstraling geeft u de voorkeur aan hoogstaande materialen, zoals glas, hout of metaal.
Voor belangrijke afspraken raden we u een vergadertafel of een hoekbureau aan, tezamen met enkele stoelen. Dat is het minste wat u nodig heeft om over belangrijke onderwerpen te kunnen praten: nieuwe klanten binnenhalen, de lokalen herinrichten, nieuwe contracten sluiten, een evacuatieplan opstellen mocht er een zombieaanval op til zijn, et cetera, et cetera.
Voor meer informele vergaderingen zorgen een sofa of zetel en een lage tafel voor een sympathieke toets en weerspiegelen ze een meer ontspannen managementstijl.
hoe-een-directiebureau-inrichtenWat de opberging betreft, moet een directiebureau blijk geven van een organisatietalent. Geen sprake ervan dus alle dossiers zomaar rond te laten slingeren. Zo kunt u zelfs niet eens uw mooie bureau zien. Alles hangt natuurlijk af van de oppervlakte van de ruimte en het volume van uw spullen, maar in elk geval, zijn er meer dan genoeg oplossingen: vergrendelbare kasten met sleutel , rekken en bibliotheekkasten , beveiligde ladeblokken op wieltjes, ... Bepaal uw vereisten en kies in functie hiervan uw opbergmeubelen: er bestaan er in alle vormen, materialen, afmetingen en kleuren zodat ze steeds perfect bij de sfeer van uw bureau passen.
En voor de decoratie heeft u vrij spel om een eigen sfeer te creëren en de toon aan te geven. Een moderne, klassieke of hedendaagse look? Er is niet direct een kunstwerk nodig voor een stijlvol design: met de kaders, een wandklok, een kapstok, een bureaulamp,… koppelt u gemakkelijk het nuttige aan het aangename!
Maar vooraleer u hierin investeert, dient u zich ervan te verzekeren dat het gekozen meubilair de geldende normen respecteert.

De ruimte van een directiebureau organiseren

Voor een individueel bureau raadt de norm NF X 35-102 een minimale ruimte van 10m² voor een enkele persoon aan. Voor een directiebureau moet men tegen elke prijs vermijden de ruimte vol te stoppen. De voorkeur gaat zelfs uit naar grote, vrije ruimtes.
Lijkt u dit allemaal iets te abstract? Hier vindt u concreet de richtlijnen om uw ruimte en de noden vast te leggen:


InrichtingPlaatsinname
Meubilair
Werkpost (1,2 x 0,8 m)0,96 m²
Informaticamateriaal0,64 m²
Stoel1,00 m²
Bezoekersstoel0,80 m²
Opbergkast0,60 m²
Ruimte voor de kast0,60 m²
Ruimte om de stoel te verplaatsen1,20 m²
Plaats voor het schikken van belangrijke documenten0,60 m²
Circulatie binnenin uw bureau
Breedte van de doorgang = 0,80 m
Lengte van de doorgang = 3,60 m
(ofwel de totale breedte van het meubilair)
2,88 m²
Communicatie
Display0,50 m²
TOTAAL9,78 m²
Prestige + (Functionaliteit x Comfort)² / Veiligheid = de som is gemaakt! Vanaf nu kent u de geheime formule om een perfect bureau te creëren. Maar als u dat wenst, kunt u deze missie ook overlaten aan de echte meubelexperten van Bruneau Inrichting, de begeleiding en de dienst zijn immers gratis!